آبشار دره گاهان خشک شد! به راستی مسئول و متولی امر کیست ؟؟

وبلاگ دریزدفردا "وبلاگ اخبار تفت نوشت :با سلام . یکی از بازدید کنندگان در پست قبلی نظری را درج نموده بودند که شاید این روزها حرف دل بسیاری از همشهری هایمان در تفت باشد:

راه آب کوهی را گیرم که بستند    *********   سد و بندش را چرا دیگر شکستند

مطلع شدیم که روز گذشته سحر گاهان ، عده ای قانون شکن و فرصت طلب به محل تقسیم اب کوهی واقع در سد باغستان ده بالا مراجعه و با ارماتوربندی وبتن ریزی مسیر اب کوهی به سمت تفت را مسدود و قسمتی از دیواره سد را تخریب نموده که تصاویر فوق گویای شرح واقعه میباشد.همانطوریکه مستحضرید طبق سند مالکیت موجود و توافقات انجام شده در انزمان که با حضور ائمه جمعه وقت و شهید محراب آیت الله صدوقی رضوان الله تعالی علیه بین ریش سفیدان و بزرگتران شهرهای تفت و مهریز انجام پذیرفته اب کوهی به دو رقم قسمت شده که دوسوم اب کوهی به سمت تفت و یک سوم اب به سوی مهریز روانه گردد.نزدیک به سه سال است که این حق مسلم تفت نادیده گرفته شده و احدی از مسئولین و متولیان خم به ابرو نیاورده و در جهت استیفای حقوق شهر حتی تکانی به خود نداده اند . البته تلاشها و زحمات شبانه روزی پرسنل شهرداری به جهت هدایت اب کوهی به سمت تفت در سال گذشته ، علیرغم اینکه از حیطه و شرح وظایف سازمانی انان خارج بوده جای بسی تقدیر و تشکر را دارد. لیکن متاسفانه عده ای با نادیده گرفتن قانون و توافقات انجام شده موجب ضایع شدن حق مردم تفت علی الخصوص قشر کشاورز و باغدار گردیده و به راحتی تفت را از این نعمت الهی محروم نموده و به قولی فرمایش نموده اند که (( اصلا تفت از قدیم ایام هیچ حق و سهمی از اب کوهی نداشته و تمامی اسناد مالکیت موجود ساختگی میباشد.)) خدا را شکر که منکر جوی سنگی هدایت اب ، که از جنب دیوارسد شروع شده و تا ابریزگاه ((اشنایی )) ادامه دارد و قدمت ان از ابتدا تا محل (( لای شیرکوهی)) بالغ بر پانصد سال قدمت میباشد نشده اند.!!

اقای فرماندار :


با توجه به اینکه شما داعیه همت مضاعف ، کار مضاعف را در سرلوحه کارهای خود قرار داده و با تشکیل کمیته و جبهه های متعدد فرهنگی و .... گوی سبقت را از همردیفان خود ربوده اید و بیلان کارو گزارش عملکرد و کلیپهای چشم نواز اقداماتتان در اخرین جلسه شورای اداری در سالن اجتماعات اموزش و پرورش هوش و حواس را از سایر مدیران و مسئولین شهر ربوده ، لازم است هرچه سریعتر نسبت به تشکیل کمیته صیانت از اب کوهی تفت اقدامات معمول را مبذول نموده و در جهت بازگرداندن این حق پایمال شده تفت اهتمام ورزیده و بارقه های امید و شادی را در دل مردم تفت روشن نمایید.


اقای فرماندار : به رغم سرکشی های متعدد شما به گوشه و کنارو اقسی نقاط شهرستان ، ایا تاکنون شخصا به محل تقسیم اب کوهی مراجعه نموده و یا ریزش اب از ابشار زیبای دره گاهان را را با چشمان خود دیده اید . مسلما تا به چشم خویش نبینید باور نخواهید کرد که در قلب کویر ایران و در نزدیکی عروس کویر (شهر تفت) دره ای با دیواره های بیش از ۲۰۰ متر با آبشارهای کوچک و بزرگ و آبی به زلالی اشک چشم وجود داردکه زیبایی و عجایب این دره چشمان هر بیننده ای را ساعتها خیره می کند.هر وقت به دره گاهان مراجعه میکنم این منظرها مرا یاد تنگ براق در نزدیکی اقلید استان فارس می اندازد. پیش خودم فکر می کردم که این دره های اطراف تفت و شیر کوه نه جزو البرز هستند و نه جزو زاگرس و نه جزو مناطق شناخته شده اقلیمی ایران. به نوعی می توانند یک اقلیم متفاوت محسوب شوند. تجسم کنید در میان کویر ایران ارتفاعاتی بالای ۴۰۰۰ متر!!


انچه که امروزه از ان همه زیبایی خدادادی و حیرت انگیز منطقه دره گاهان برجای مانده ، طبیعتی سرد و بی روح و خشک و ابشاری با لبهای ترک خورده و تشنه اب! که گویی ریزش اب ازان افسانه ای بیش نبوده است.


اقای فرماندار: به راستی مسئول و متولی امر کیست ؟؟ چرا در سالی که گذشت شما حرکتی برای جاری شدن اب به سمت تفت ننمودید؟ مگر از یاد برده اید جنگ و نزاع دو محله گرمسیر و دهنو را بر سر موضوع اب و خشک شدن باغات انارشان ؟؟ و چرا تاکنون با تجربه سال جاری ، هنوز هم هیچ تدبیر و تصمیمی برای اب کوهی نیندیشیده اید؟؟


پس تا دیر نشده و کاراز کار نگذشته است عزم خود را جزم نموده و با همتی بلند ، باری دیگر احقاق حق نمایید و روح شادابی و طبیعت را به دره گاهان باز گردانید. بی شک مردم چشم به عملکرد شما دوخته و منتظر جاری شدن اب از این ابشار کویری هستند تا شاید میهمانان نوروزی خود را در این موهبت و طبیعت خدادادی پذیرایی و استقبال نمایند. لازم است بدانید مردم تفت اماده و هوشیار و گوش به فرمان بوده و حاضرند شما را با جان و دل در تحقق این امر یاری نمایند.


بعونک یا قدیر ..












  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا